Behandel een ander….

Hoe makkelijk is het om een ander even een glimlach te geven als je langsloopt, zomaar. En hoe simpel kun je iemand een complimentje geven als hij iets (goed) heeft gedaan? Hoe vaak doet u dat? Heeft u wel eens gemerkt wat dat met een ander doet? Onlangs zag ik het effect van het geven van een compliment tijdens het televisieprogramma “Als je me echt zou kennen' en verbaasde ik me weer eens over het effect dat het teweeg brengt.
Nu geven we elkaar hier bij Villa Vennendal echt geregeld complimenten, maar misschien soms wel eens te weinig. In de hitte van de strijd is het makkelijk om je onder te dompelen in drukte en vooral niet te zien wat een ander wél voor elkaar heeft gekregen. Dit weekend zijn mijn ogen weer eens geopend.

Een aantal gasten had zich ernstig misdragen. Na het stelen van drank uit de souvenir-kast, hebben ze zich dronken bezig gehouden met veel lawaai maken en andere gasten lastig vallen. Nu zijn we wel wat gewend, maar over het algemeen hebben wij keurige, lieve gasten die dit soort dingen niet doen. Toch was ik echt even van de leg. Want mijn motto is: ‘behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden’. Dan is het namelijk altijd goed naar mijn idee. Deze boodschap geef ik ook mijn medewerkers mee: “Stel je voor dat jij de gast zou zijn; wat zou je dan prettig vinden? Een beetje aandacht, aardigheid, een glimlach, wat interesse...” Dat vinden we allemaal fijn toch?

Als een ander jou niet zo behandelt, zoals dit weekend in extreme mate bij mij gebeurde, is het best even slikken. Maar wat doe je daar dan mee? Na een aantal nare ervaringen heb je de neiging om zelf zuur te gaan kijken, om even van je af te bijten en om ook zelf in de negativiteit te gaan zitten; kijk in de wereld om ons heen op dit moment!
Gelukkig kwam ik er al snel achter dat negatief worden of teleurgesteld zijn geen nut heeft. Het geeft geen goed gevoel, nee het tegenovergestelde ontstaat zelfs: je geeft die ander namelijk het rotgevoel door. En dat is natuurlijk zeker niet de bedoeling.
Is dit niet wat we vaak zien gebeuren... Misschien moeten we wat vaker bedenken of de ander wellicht net een nare ervaring heeft gehad? Is dat de reden waarom hij zo doet? Moeten we daarom zelf dan ook maar narrig doen of erger? Nee, zeker niet!

Blijf positief en blijf glimlachen, wellicht krijgt u zelfs een big smile terug. In ieder geval wordt de wereld er een stuk mooier van!!

Sitemap | © Villa Vennendal | Design & realisatie TenZer

Deze website gebruikt cookies (en vergelijkbare technieken) en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren, als ook voor social media. Door verder gebruik te maken van onze website, gaat u hiermee akkoord.
Deze website gebruikt cookies. Doorgaan betekent akkoord.